Whiplash bij zelfrijdende auto’s: wie is aansprakelijk?
Recent reed de eerste automatisch bestuurde auto een testrit op de A10 in Nederland. Volgens minister Schultz heeft de zelfrijdende auto een positief effect op de doorstroom en verkeersveiligheid. Maar wat als deze auto betrokken raakt bij een verkeersongeval met whiplash letsel? Is dan de chauffeur of het systeem van de auto aansprakelijk?
In beginsel is de bestuurder van het voertuig wettelijk aansprakelijk voor whiplash letsel. Als hij besluit het stuur niet ter hand te nemen maar zich te laten leiden door apparatuur; dan blijft hij verantwoordelijk. Ook als zijn zelfrijdende auto tijdens het verkeersongeval zichzelf bestuurde en hij dacht dat het veilig was. Maakt het systeem een fout, dan zal hij de schade die hij eventueel heeft moeten voldoen aan een whiplash slachtoffer kunnen verhalen op de producent.
Het systeem aansprakelijk stellen
Het blijkt echter niet eenvoudig om ‘het systeem’ of ‘de producent’ aansprakelijk te stellen. Eerdere voorvallen lieten zien dat verkeersongevallen met auto’s die vanzelf gas geven en weigerende remsystemen hebben, moeilijk te bewijzen zijn. ‘De producent’ van het systeem is vaak meer dan één partij. Van ontwerper, softwareontwikkelaar en chipleverancier tot onderhoudsmedewerker. Iedereen zal zijn verantwoordelijkheid bij whiplash letsel op een ander proberen af te schuiven, buiten het zicht van het slachtoffer en zijn advocaat.