Vakprijs voor fietsersairbag: op weg naar minder whiplash
Het project ‘Savecap’, een programma waarmee de kans op whiplash, ernstige letselschade en zelfs dodelijk hersenletsel wordt gehalveerd met een fietsersairbag en automatisch remsysteem, heeft de Intertraffic Safety Innovation Award ontvangen. Dit gebeurde recent op de internationale beurs over parkeren, verkeersmanagement, verkeersveiligheid en infrastructuur in Amsterdam.
Savecap is een samenwerkingsprogramma van de Fietsersbond met TNO, het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Centraal Beheer Achmea en de Zweedse fabrikant van auto-onderdelen Autoliv. Het project ontwikkelde nieuwe technieken zoals een airbag aan de buitenkant van de voorruit van personenauto’s en een systeem dat automatisch remt voor fietsers vlak voor een aanrijding. Bij een botsing blaast de airbag zich ter hoogte van de voorruit razendsnel op. Op die manier wordt voorkomen dat de fietser met zijn hoofd tegen de auto klapt en een whiplash of zelfs dodelijk hersenletsel oploopt.
Minder letselschade en meer overlevers
Het project toonde de grote potentie van dit soort systemen aan: per jaar zijn er alleen in Nederland al 60 dodelijke en 300 verkeersslachtoffers met whiplash onder fietsers te besparen. De Fietsersbond nam in 2007 het initiatief om een airbag voor fietsers op auto’s te ontwikkelen. De bond benaderde TNO met de vraag om computersimulaties van botsingen tussen personenauto’s en fietsers te doen, om zo te leren hoe personenauto’s veiliger kunnen worden voor fietsers. Uit deze studie bleek dat fietsers bij een botsing anders op auto’s terecht komen dan voetgangers. Om whiplash en andere vormen van letselschade bij fietsers te voorkomen, moesten aanvullende maatregelen worden bedacht.
Kansrijke maatregelen
Aanvankelijk stuitte het onderzoek op scepsis. Het is daarom verheugend dat de internationale vakwereld met deze prijs aangeeft, de resultaten van Savecap te omarmen. Ook het Europese veiligheidsprogramma EuroNCAP benadrukte onlangs het belang van de veiligheid van fietsers in Europa en de baanbrekende bijdrage die het project Savecap daaraan geleverd heeft. “Wij hopen dat de verschillende partners, met name de auto-industrie, voortvarend aan de slag gaat met deze kansrijke maatregelen om het aantal slachtoffers met whiplash en andere vormen van letselschade aanzienlijk terug te dringen”, aldus Hugo van der Steenhoven, directeur van de Fietsersbond.