Ruim 50% meer kans op whiplash achterin auto's!
Passagiers op de achterbank van een auto lopen bij een botsing een veel groter risico op een whiplash of hoofdletsel dan passagiers voorin. Dit komt doordat de gordels achterin vaak veel simpeler zijn. Zo lopen inzittenden bij een botsing van voren op de achterbank bijna 50% méér kans op hersenletsel.
Dat laat de ANWB weten na onderzoek met de Duitse zusterorganisatie ADAC. Dat meldt het AD vandaag. De passagier klapt bij een botsing harder heen en weer met zijn hoofd en ook bij een botsing van achteren geldt dat de kans op een whiplash veel groter is.
Ingrepen
De ANWB noemt twee technische ingrepen die dit zouden kunnen verbeteren. De eerste is de gordelspanner, die nu achterin vaak ontbreekt. Die zorgt ervoor dat de gordel tijdens een ongeluk niet losjes om je heen hangt. Daarmee wordt voorkomen dat je lichaam een soort 'aanloopje' neemt voordat het wordt tegengehouden. De klap is zonder een gordelspanner veel harder.
Als tweede noemt de ANWB een spankrachtbegrenzer. Die zorgt ervoor dat de gordel je tijdens een botsing ook weer niet ál te stevig op je plek houdt, maar geeft een klein beetje mee. Dat voorkomt dat je hoofd eerst keihard naar voren klapt en dan net zo hard naar achter terugstuitert.
Hoofdsteunen
Een ander probleem zijn hoofdsteunen achterin die niet hoog genoeg kunnen worden uitgeschoven. Ze staan te ver van het hoofd af en bieden te weinig steun. Wie een nieuwe auto koopt, moet letten op airbags, gordelspanners en spankrachtbegrenzers zowel voor- als achterin de auto, adviseert de ANWB.