Terug naar overzicht
± min

Motorrijders relatief vaak betrokken bij whiplash letsel door 'onzichtbaarheid'!

Whiplashklachten zijn, relatief gezien, een veelvoorkomend probleem voor de opzittenden van een motor bij ongevallen. Men associeert een whiplash veelal met een kop-staartbotsing met auto's, maar dit soort aandoeningen zijn vaker een probleem bij motorrijders of de passagiers.

Enige logica is hierin natuurlijk wel te vinden; men heeft immers geen hoofdsteun die soms een klap van het hoofd naar achteren kan opvangen. Nu zouden ongevallen met motoren kunnen dalen als de zichtbaarheid in het verkeer van motorrijders zou toenemen. Vaak worden zij door automobilisten, maar ook door fietsers en voetgangers, over het hoofd gezien.

De mate van opvallendheid wordt deels bepaald door hoe zichtbaar de motorrijder is en deels door de verwachting bij de automobilist om een motorrijder tegen te komen. Deze conclusie valt te lezen in het onderzoeksrapport van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) te Leidschendam.
 
Samenvatting: 
In het rapport bespreekt de SWOV de mogelijkheden om zowel de zichtbaarheid van de motorrijders als de verwachtingen bij de automobilist te verbeteren.
 
“Welke maatregelen er uiteindelijk ook zullen worden genomen, er zal altijd rekening moeten worden gehouden met de beperkingen van de mens: automobilisten en motorrijders zullen fouten blijven maken. Voor de motorrijder , de kwetsbaarste van de twee, is een defensieve rijstijl daarom aan te bevelen: ga er dus niet van uit dat je toch wel gezien wordt”, aldus de SWOV.

Lees hier het gehele onderzoeksrapport:
Onderzoek motorongevallen SWOV