Motorrijders hebben risico op ongeval met whiplash zelf in de hand
Bij meer dan de helft (52%) van alle motorfietsongevallen met letselschade, waaronder whiplash, lag de schuld bij de motorrijder. Daarvan was bij 58% geen andere verkeersdeelnemer betrokken. Dat blijkt uit onderzoek (2012) van de UDV, het onderzoeksinstituut van de Duitse verzekeraars.
Voor een nauwkeurig inzicht in ongevalsoorzaken onderzocht deze 194 zware motorfietsongevallen ter plekke die plaatshadden in Saarland. Belangrijkste conclusie: jonge motorrijders en sportieve motorfietsen zijn de belangrijkste kenmerken bij enkelvoudige ongevallen met letsel en whiplash. En het aantal ongevallen met letselschade (whiplash) steeg met de toename van het vermogen van de motorfiets.
Automobilisten boosdoener op kruisingen
Berijders van choppers en toermotoren zijn daarentegen aanzienlijk minder betrokken bij ongevallen met letsel. Niet verrassend is dat ongevallen op kruisingen en uitritten overwegend worden veroorzaakt door automobilisten. Terwijl er veel aandacht is voor valpartijen en botsingen op kruisingen, is er over kop-staartbotsingen tot nu toe weinig bekend. Uit de studie van de UDV bleek dat de helft van de ongevallen veroorzaakt door een motorrijder plaatshad in of tegen de rijrichting. De kop-staartbotsingen kwamen meestal tot stand doordat er te weinig afstand werd gehouden.
Rijgedrag is essentieel
De onderzoeken stellen vast dat het bij motorrijders vooral aankomt op de manier van rijden en het al dan niet nemen van risico’s. Daar komt bij dat de snelheid van mottorijders lastig te controleren is. Verder pleiten de onderzoekers voor snelle invoering van elektronische hulpmiddelen - zoals ABS - die rekening houden met zaken zoals het schuinhangen van de motor, en een afstandsradar die de bestuurder niet alleen waarschuwt maar ook weerstand levert aan de gashendel. Verder kan men denken aan verplichte rijtrainingen. Ook aan de weg en omgeving kan het nodige worden verbeterd om ongevallen met whiplash te voorkomen. Denk aan ribbels op de weg voor gevaarlijke bochten, bitumenreparaties vooral in bochten goed uitvoeren en motorvriendelijke geleidrail toepassen.
Meer informatie over het onderzoek via: http://udv.de/en/publications/position-papers