Minder kan op een whiplash bok zelfsturende auto
RIJSWIJK - Auto's die zelf sturen om een ongeluk te voorkomen zijn binnen enkele jaren te koop. De auto-industrie is ver met veiligheidssystemen die suffende bestuurders eerst waarschuwen en die zonodig het roer overnemen.
Het Zweedse Volvo brengt een dergelijk systeem over enkele jaren al op de markt. Het is al klaar en heet Collision Avoidance by Auto Steering, dat ingrijpt als de auto op de verkeerde weghelft raakt en tegen een tegenligger dreigt te botsen. Met behulp van een camera en een radar achter de grille signaleert het elektronisch brein die tegenligger en het geeft vervolgens een commando naar de elektrische stuurbekrachtiging, die de auto weer op de eigen, veilige weghelft brengt. Volvo onderwerpt het systeem voor introductie nog aan de nodige praktijktesten.
Veel slimme veiligheidssystemen zijn er al, alleen grijpen die nog niet in. Mercedes-Benz en Lexus bieden voor hun topmodellen cruise control, die de snelheid aanpast aan de voorligger en de auto automatisch remt als die plotsklaps afremt. Ook Volvo levert een dergelijk systeem op nieuwe modellen.
Systemen die waarschuwen als de auto van zijn rijstrook raakt zijn er ook. BMW en Citroën bijvoorbeeld, gebruiken voor de waarschuwing een trillend stuur zodra de wielen op de wegbelijning komen.
Binnen twee jaar komt Volvo met het systeem City Safety, dat bij snelheden tot 30 km/h keihard remt als de bestuurder een stilstaande auto niet op tijd opmerkt. 'Dan raak je de auto nog wel, maar met een veel lagere snelheid. De schade blijft beperkt tot blikschade en de kans op een whiplash bij inzittenden neemt aanzienlijk af', aldus Jonas Ekmark van het Volvo Cars Safety Centre.
'Uit de statistieken van verzekeraars blijkt dat 75 procent van alle geregistreerde aanrijdingen zich voordoet bij snelheden onder de 30 km/h. Het systeem moet straks ook in staat zijn overstekende voetgangers te herkennen', zegt Ekmark.
Ook in aantocht is de Car to Car Communication, waarvoor samenwerking binnen de industrie noodzakelijk is. Met behulp van satellietsignalen (GPS) en draadloze telefonie is het mogelijk dat auto's elkaar berichten over naderende files. De bestuurder krijgt daardoor bijvoorbeeld zeer snel informatie over remmende auto's ver voor hem in druk spitsverkeer.
Dat moet kop-staartbotsingen verminderen. Maar het duurt nog jaren voordat er voldoende auto's zijn die over deze technologie beschikken, is de inschatting van de veiligheidsspecialisten binnen de auto-industrie.