Britse jongeren dupe van whiplash- en letselschade-claims?
De Britse regering is druk bezig allerlei maatregelen te nemen om de verzekeringspremies voor autoverzekeringen voor jongeren omlaag te brengen.
Aangestelde ambtenaren hebben opdracht gekregen, met deskundigen uit de Engelse Letselbranche, op zoek te gaan naar mogelijkheden om de premies te laten dalen en daar waar mogelijk te bezuinigen. Ook wordt er gekeken naar manieren om valse en frauduleuze whiplash claims op te sporen.
James, die zijn achternaam niet beknd wil maken, was een passagier in een auto die werd geraakt door een vrachtwagen. Dit gebeurde kort voordat hij een universitaire studie wilde gaan volgen. Hij kreeg van de verzekeringsmaatschappij 3.500 pond betaald ter compensatie van een whiplash, terwijl hij juist zei dat hij niet van plan was om een claim in te dienen. Hij had wel wat nekklachten en last van zijn schouder, maar kon de klachten met een goede nachtrust wel onderdrukken; het was niet zo erg, zei hij.
De verzekeringsmaatschappij zag blijkbaar in hem een rolmodel, want ze dwongen hem er min of meer toe om een interview te geven en het bedrag te accepteren. Ze bleven hem maar bellen. Uiteindelijk heeft hij geaccepteerd, maar hij zou het niet zo weer doen. Hij beseft zich heel goed dat door dit soort acties de autopremies omhoog gaan, terwijl hij juist koos om zelf met de klachten om te gaan en niet direct te claimen.
Black Box:
In Engeland gaat van elke betaalde premie (gemiddeld 400 pond) voor een autoverzekering meer dan 90 pond op aan whiplash claims. De Britse regering geeft voorts aan dat er te veel claims buiten de rechtbank om worden geregeld, omdat dat voor verzekeraars het goedkoopste zou zijn. In Nederland stellen veel instellingen dat rechtzaken ook niet goed voor het slachtoffer zijn! Deze stelling lijkt dus meer uit de mond van verzekeraars te komen.
De Britse regering wil ook onderzoeken of er mogelijkheden zijn om onafhankelijke medische panels te introduceren. Justine Greening is de Britse staatssecretaris van Verkeer en zegt dat ze zijn ook op zoek is naar manieren om de premies te verlagen van autoverzekeringen voor jongeren. Ze zei: "We hebben een aantal aandachtsgebieden waar we naar kijken. Een gebied is de verbetering van de rijvaardigheid van jongeren. Hierbij wordt de aandacht gevestigd op mogelijk verzwaring van de rijexamens. Daarnaast wordt verder onderzocht of het mogelijk is zogenaamde 'Black boxen' in auto's te monteren om zo het rijgedrag van jongeren beter onder de loop te kunnen nemen. Dit alles kan bijdragen tot verlaging van de autopremies."
De minister voegt hieraan toe: "Het is misschien te verleidelijk om ook voor kleine verwondingen al een claim in te dienen, zoals James deed, maar het verhoogt de premies voor andere jonge automobilisten aanzienlijk. Het is aan de andere kant te ironisch voor woorden; de jonge bestuurders in Groot-Brittannië behoren tot de veiligste autobestuurders ter wereld.