Autostoelen deugen niet!
Het gevaar op een 'whiplash' bij een niet al te harde aanrijding van achteren is in een groot aantal auto's erg groot. Dat blijkt uit een EuroNCAP-test van 25 voorstoelen uit een groot aantal populaire modellen.
De Europese veiligheidsorganisatie EuroNCAP heeft de whiplashtest onlangs aan het totale scala van botsproeven toegevoegd, waarbij verder onder meer ook de bescherming voor inzittenden en voetgangers worden gewaardeerd. Slechts vijf van de vijfentwintig geteste stoelen kregen van de organisatie het predikaat 'goed', twaalf stuks scoorden 'gemiddeld', terwijl acht stoelen simpelweg als 'slecht' werden gekwalifceerd.
Daaronder onder meer de zetels uit de Daihatsu Cuore, Hyundai i10 en Suzuki Splash, maar ook die uit de grotere Citroën C5 en de crossover Ford Kuga. Ook de Peugeot 308CC, nog niet eens op de markt, scoorde ondermaats. De laatste drie kregen dit jaar van EuroNCAP het maximale aantal van vijf sterren voor algemene inzittendenveiligheid, maar zouden dat inclusief deze nieuwe whiplashtest niet meer halen.
De vijf auto's die uitermate goed scoorden in de nieuwe test waren de Volvo XC60, Alfa Romeo Mito, Volkswagen Golf, Audi A4 en Opel Insignia, de laatste is onlangs tot Auto van het Jaar 2009 gekozen. Slechts van gemiddeld niveau waren onder meer ook de stoelen uit dure modellen als de BMW X3 en de Mercedes ML, wat EuroNCAP tot de uitspraak leidt dat ?de prijs van een voertuig niet noodzakelijkerwijs weerspiegeld wordt in de veiligheidskwaliteit van de stoelen.'' De tests van EuroNCAP worden uitgevoerd met stoelen op glij-sleeën, bij lage, gematigde en hoge snelheid. De meeste stoelen presteerden bij lagere snelheid nog goed, maar liepen in bescherming excessief terug bij iets hardere botsingen.
Een 'whiplash' is een plotselinge verdraaiing van nek en ruggengraat, waarbij pijnlijke symptomen en in het ergste geval ook verlammingen kunnen optreden. Het valt lastig te diagnosticeren en de behandeling van patiënten kost jaarlijks miljarden, ALDUS EuroNCAP.