Terug naar overzicht
± 0 min

Autogordel minder snel verplicht in België!

Te veel mensen krijgen een vrijstelling voor het dragen van de autogordel, vindt de Belgische staatssecretaris Etienne Schouppe. In hoeverre dit van invloed is op een toe of afname van whiplash letsel is helaas niet bekend.

Jaarlijks krijgen in België bijna 3.000 mensen van veelal hun huisarts een vrijstelling om in de auto hun gordel niet te hoeven dragen. Voor veel patiënten wordt de vrijstelling blijkbaar levenslang afgegeven. Alleen al sinds 1975 gaat het in België totaal om 300.000 vrijstellingen!

'Medisch gezien is zo'n vrijstelling in een aantal uitzonderlijke gevallen verantwoord', zegt de ontslagnemende Belgische staatssecretaris voor Mobiliteit, Etienne Schouppe (CD&V). 'Het systeem bestaat ook in onze buurlanden. Maar daar worden jaarlijks slechts enkele tientallen vrijstellingen uitgereikt. Bij ons in België jaarlijks 3.000. Dat kan niet langer.'

Langere gordel
In samenwerking met de Belgische Orde van Geneesheren ((red.) zeg maar het overkoepelend orgaan voor artsen) worden de komende dagen en weken alle artsen in België gesensibiliseerd: dat wil zeggen, ze krijgen een informatiebrochure in de bus. 'We willen bereiken dat ze toch eens twee keer nadenken vooraleer ze zo'n vrijstelling ondertekenen.'

In de infobrochure wordt er de nadruk op gelegd dat bij meerdere aandoeningen, of in het geval van een zwangerschap, het dragen van een gordel nog steeds perfect mogelijk en veilig is.

Zo wordt voor mensen met overgewicht voorgesteld om een langere gordel te laten installeren, mensen met een pacemaker zijn dan weer geholpen met een kussentje dat ze onder de gordel steken.

Er wordt ook opgemerkt dat in sommige gevallen, zoals voor stomapatiënten, de gevolgen van het dragen van een gordel niet opwegen tegen de nadelen in het geval van een ongeval.

'En in een aantal extreme gevallen moet je je ook durven afvragen of iemand eigenlijk wel nog rijgeschikt is.'

Strengere procedure
'Jaarlijks komen er in ons België 150 mensen om het leven omdat ze hun gordel niet dragen', beklemtoont Schouppe. 'Dat aantal moet omlaag, onder andere door het aantal vrijstellingen te beperken.'

Wie zijn gordel niet draagt, heeft tweemaal zoveel kans om bij een ongeval zwaar gewond te geraken of te overlijden. Dat daarbij statische cijfers over whiplash-ongevallen ontbreken, betreuren wij (red.).

Volgens Schouppe maakt de infobrochure de artsen ook weerbaarder ten overstaan van patiënten met 'gordelallergie'. 'Zij kunnen zich nu beroepen op onze brochure om zo'n vraag af te wijzen. De informatiecampagne naar artsen is desnoods slechts een eerste stap. Indien de cijfers van het aantal vrijstellingen op termijn niet dalen, sluit ik niet uit dat er een strengere procedure komt.'

Nederlands beleid
(Red.) Het is in Nederland absoluut niet te verwachten dat hier wijzigingen volgen. In Nederland heeft een arts niet zo zeer de beslissingsbevoegdheid, maar ligt deze bij de RDW die de beslissing neemt met een medisch rapport. Zij kan dit vervolgens zelf laten toetsen door haar medisch adviseur. Daardoor komt de relatie huisarts versus patiënt niet klem te staan! Wellicht zou België het Nederlands voorbeeld kunnen overnemen!?

Zie Onderstaand spotje dat in 1986 door Veilig Verkeer Nederland  (ism de Tros) is gemaakt als voorlichting:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MZPt30Lyh0g[/youtube]